Öppen trädgård den 1 juli 2018

Söndagen den 1 juli var det dags för Öppen trädgård med Eva Danielson som ansvarig. En vattenkanna vid grinden betydde välkommen in!

Så här skriver Eva om dagen:

"Bergshamra koloniområde börjar bli veteraner i Öppen trädgårdsbranschen! Det är tionde året i rad som vi ställer upp, alltsedan 2009. Sedan 2010 är vi med i Tusen Trädgårdar, som startade då och som kör vartannat år. Vi har haft öppet både i juni (sex gånger), juli (två gånger) och augusti (också två gånger) och i alla sorters väderlek, från heldagsregn till strålande sol. Årets upplaga hörde till de bättre vädermässigt, och dessutom hade tidningen Vi i Solna tagit in vår ”annons” i två nummer, andra gången med bild. Plus att vi var med i Tusen Trädgårdar och kunde hittas på nätet. Ändå var antalet besökare lägre än på länge – vi har noterat några rekordlåga siffror, och ingen tycks ha varit i närheten av de högsta besökssiffror vi haft. Kanske 1 juli inte är ett optimalt datum? Semesterstart, fint badväder, VM i fotboll, landstället lockar…

Nästa år är det vi själva som väljer datum. Flera kolonister undrade igår om man skulle pröva augusti nästa gång – då är det dessutom vårt 100-årsjubileum. Detta tål att diskuteras! Och TACK alla ni 24 (minst) som ställde upp och som höll ut, trots en ovanligt trög start. Det tog upp sig sent omsider, och vi hade i alla fall vackert väder… "

Här kommer bilder från några av de trädgårdar som medverkade:

Monica med några av sina första besökare med fyrfota vän - men det var verkligen inget "hundväder" denna dag! Flaggan på lotten hade som vanligt hissats dagen till ära!

Peter fick besök som anlände via riksha från äldreboendet Sfären. Peter, med en av de första lotterna man når på Tivoli, fick väl flest besökare under dagen.
Foto: Peter

En par damer strålade i kapp med solen och Ewa framför hennes magnifika dvärgpil...

...damerna gladdes också när de fick ta del av Kristas sallad på lotten intill!

Vår äldsta medlem Ulla, som också har områdets äldsta stuga i originalutförande, har alltid öppnat upp för besök i sin trädgård.

Linda fick hantera många besökare i sin fina trädgård.

Hos Kristina ville man veta mer om hennes äppelträd.

Så härligt, tyckte den besökande familjen på Körsbärsvägen 70.

På väg in till Kanalvägen 1. Förutom en vacker trädgård kan man därifrån bese båtarna när de går genom Ålkistans kanal.

Fantastisk trädgård tyckte dessa besökare på Kanalvägen 5!

Maris tomatodling rönte stort intresse.